Veelgestelde vragen

Waarom is er een Personeelsfonds?

Niet ieders leven gaat over rozen. Meestal kunnen wij tegenslagen zelf opvangen of via een verzekering, maar er kunnen zich momenten voordoen waarop uw verzekering u niet meer helpt. Het Personeelsfonds schiet u dan te hulp. Een zinvolle hulp bij tegenslag.

Het Personeelsfonds heeft momenteel ca. 600 leden (2023).

(Gepensioneerde) Medewerkers van Arkin (vm AMC de Meren, Jellinek Mentrum), Dijk en Duin, voormalig Provinciaal Ziekenhuis Santpoort, N.V. Afvalzorg, N.V. PWN Waterleidingsbedrijf N-H, de Provincie Noord-Holland en Recreatie N-Holland N.V.

Het Personeelsfonds geeft financiële hulp in bepaalde omstandigheden. Een lid kan hierop een beroep doen en toekenning geschiedt naar het oordeel van het bestuur. De hulp kan in drie segmenten worden ingedeeld, te weten in:

1. een bijdrage (Particuliere Huishoudelijke Hulp max. €5,50 per uur en niet meer dan 240 uur per kalenderjaar, max. drie jaar) als tegemoetkoming in de kosten van de thuiszorg voor u en uw gezinsleden waarmee u één gemeenschappelijk huishouden vormt. Voor Huishoudelijke Hulp via het CAK gelden andere voorwaarden.

2. financiële tegemoetkomingen en het verstrekken van renteloze voorschotten als er kosten gemaakt zijn die niet of slechts voor een deel vergoed worden door uw ziektekostenverzekering, bijvoorbeeld: bijzondere ziektekosten (o.a. alternatieve geneeskunde), reiskosten in verband met ziekenhuisopname buiten de regio, kosten van bijzondere geneeswijze, dieetkosten, medische geïndiceerde aankopen van bedden, rolstoelen, aangepaste auto’s en aanpassingen aan woningen als gevolg van allergie, etc. Er zal echter enige terughoudendheid worden betracht indien door middel van een aanpassing van het verzekeringsniveau kosten redelijkerwijs voorkomen hadden kunnen worden. Bij de beoordeling van de tegemoetkoming in geval van ziektekosten wordt uitgegaan van het verzekeringsniveau inclusief

wettelijk verplicht eigen risico van IZA Classic. Het verzekeringsniveau zal elk jaar opnieuw worden vastgesteld tijdens de jaarlijkse ledenvergadering.

3. renteloze leningen als een lid in grote financiële problemen is terechtgekomen. Het Personeelsfonds is geen “bank van lening” en zal in principe geen schulden overnemen. Alleen in bijzondere gevallen zal een lening verstrekt worden.  Ook een renteloze lening van €1000,- voor een verhuizing is mogelijk. Bij verhuizing op medische of sociale indicatie kan, na voorstel van uw adviseur, een hoger voorschotbedrag dan €1000,- verstrekt worden.

Je kunt gebruikmaken van het aanvraagformulieren (zie bijlagen hieronder), dat je kunt invullen en digitaal versturen. We verzoeken je bij de aanvraagformulieren de ziektekosten te specificeren aan de hand van nota’s, kwitanties, prijsopgaven enz. Vergeet ook niet, indien nodig afschriften bij te sluiten van salarisspecificatie(s), pensioen- of FPU/FUR/-beschikkingen en een afschrift van de te betalen hypotheek of huur.

Deze nota’s, afschriften graag in gescand als bijlage bij het aanvraagformulier toevoegen. In verband met verzending per contactformulier, mag deze bijlage niet groter dan 10 MB zijn. Je kunt het aantal in gescande nota’s beperken door bijvoorbeeld alleen de eerste en laatste nota te sturen als een maandelijks bedrag ongewijzigd is en het totaalbedrag op de laatste nota te zetten.

Nee, deelnemende werkgevers vinden het Personeelsfonds niet meer van deze tijd, doen daarom geen bijdrage meer en innen geen contributie meer namens het fonds. Daarom is door het bestuur besloten geen contributie meer te innen, en het ledenbestand niet uit te breiden, d.w.z. geen nieuwe leden toe te laten.

De bestaande leden hoeven geen contributie meer te betalen.

Omdat er geen contributie meer wordt geheven, blijft u bij aanvang pensioen gewoon lid indien gewenst.

Er is geen enkele reden om u af te melden, omdat u een beroep kunt blijven doen op dit fonds en u hiervoor geen contributie meer bent verschuldigd.

Mocht u desondanks toch willen opzeggen, dan kan dit via: personeelsfondsnh@hotmail.com

Of per post:

Personeelsfonds Noord-Holland Postbus 2051 2002 CB Haarlem

Leden kunnen een adres- en/of andere wijziging (bijvoorbeeld overlijden, naar zorginstelling) doorgeven op het emailadres: personeelsfondsnh@hotmail.com

Of per post:

Personeelsfonds Noord-Holland Postbus 2051 2002 CB Haarlem